Bé obrim un nou tema de discusió…
Deixant de banda possibles actuacions conjuntes puntuals, els falcons, poques vegades coincidim o poques vegades sabem que fan les altres colles.
Establir un “Ranking” seria molt i molt difícil, a part que tampoc se sap si els falconers estarien disposats a acceptar-lo, però potser si que seria interessant comptabilitzar el nombre d’estructures diferents que fa cada colla (per veure’n la diversitat), o veure quina de les seves estructures és la que els hi dona més bon resultat, per fomentar la competitivitat, o fins hi tot ja endinsant-nos més en la relació amb les caigudes i la seguretat per veure de quines construccions és més probable caure i poder veure si s’utilitza el casc de manera coherent o no (com sabeu el casc ha estat disenyat per als castellers i les caigudes són força diferents, l’únic punt comú amb falcons seria el pilar)…bé aquí només he deixat una pluja d’idees…la “polèmica” està servida.
Comenteu, queixeu-vos, proposeu i segons els resultats potser ens animem a generar un model estadístic i un possible model de rànquing.
Referent al Rànking de Falcons, crec que algún sistema de valoració s’ha destablir.
La meva proposta sería valorar les figures amb tres criteris.
Per la seva dificultat.
Per la seva creativitat.
Per la seva belleça.
Dit aixó, m’agradaría saber qui ha proposat el Rànking.
Records.
Pere Rovira.
Des del meu punt de vista crec que també s’hauria d’establir un sistema de valoració, en aquest cas estic d’acord amb tu Pere tot i que també tinc els meus pros i contres, la meva manera de pensar.
Crec que estaria molt bé de tant en tant fomentar debats dins el món falconer, ja que les realitats de les colles només es veuen compartides a les assamblees de la Federació i en trobades puntuals.
Ara vé la meva posició, l’escric intentant justificar-ho i amb tots els respectes per tothom. M’agradarà molt contestar a possibles crítiques i recomanacions.
Dins el món casteller hi ha unes “normes” i ranking que tot i que la gent hi pugui estar d’acord o no serveixen de valoració objectiva.
Hi ha un sistema de classificació per dificultat a priori, tot i que per exemple en el cas del 3 i el 4d9 amb folre el 3 puntúa més que el 4 i en canvi hi ha més colles que opten per fer el 3 abans i més sovint, el mateix passa amb el 5d8, per moltes colles és més fàcil arribar al cim de 3d9f i els hi costa arribar al 5d8.
Amb això el que vull dir és que idependentment de les característiques internes de cada colla i dificultats per assolir una estructura o altre s’hauria d’establir un criteri de valoració comú per totes i definir qué són falcons i què no.
Potser la meva visió sona radical però considero que és més que coherent. De la mateixa manera que per sota del pilar de 4 i del 4d6 en el món casteller no es consideren castells en el món falconer també s’hi hauria d’establir un límit. Jo no jutjaré cap figura ni criteri de cap colla a part de la meva perquè no en sé les realitats actuals de les altres però si que crec que s’hi haurien d’establir uns criteris.
No es pot englobar tot en el món falconer.
Pel que fa al sistema de valoració jo no proposo la bellesa ja que això és subjectiu i la bellesa es podria valorar un cop el primer cop que es fa, la innovació, el seguent cop aquesta figura podria ser imitada per les altres colles falconeres i fins i tot superada en alçada i en cas d’igualtat de bellesa que passaria per devant? La tremolor de la figura? Quin és més maco el pilar de 8fm de la Vella, de Minyons, de Vilafranca…cadascú opinarà diferent, el que sí que opinaran igual és que tots tres són pilars de 8fm.
Jo he proposat el sistema de valoració per veure la opinió de la gent. Ara per ara la meitat de la gent no ho vol i l’altre sector de gent ho vol o bé creu que es podria estudiar algun sistema encara que no sigui un ranking.
Bé…ara mullant-me i deixant la meva opinió respecte al “ranking”:
Crec que el que s’hauria de fer és un llistat de les 5 millors construccións de cada colla per temporada i contrastar-ho amb l’evolució de la colla any per any sense punts ni res simplement les 5 estructures que consideri cada colla.
Per exemple: els falcons de matadepera van fer l’any passat l’escala de 8, la pira 3-3, els lleons d’un pis, i el pilar de 5. Aquest any han fet l’escala de 7, la pira 4-4, els lleons d’un pis i el pilar de sis…que faràn la propera temporada?
El que proposo no és res més que un sistema per seguir l’evolució. Ja que comptar una per una les figures de cercaviles que molts cop s’improvitzen seria molt difícil, en canvi les 3, 4 o 5 fites importants tothom és capaç d’enrecordar-se’n.
Apa que vagi bé!
Jaume Torres
Falcons de Matadepera??? suposu que era una metafora?? oi??
clar mikelet xd!